Ostatní


Pressl Tour 2023

V pátek 23.06. proběhl další ročník cyklistického závodu PRESSL CUP 2023. Letos byl start naplánován mimo areál firmy. V rámci přípravy na závod se elitní závodníci (favorit závodu Petr Nákup, Vojta Boss, Otmar Systém, Jarda Svařil, Petr Špona, Zbyšek Hoblinka a Kuba Automech - pozn.redakce) přesouvali na start po vlastní ose. Zbytek startovního pole byl přepraven týmovými vozy. Díky nepřízni počasí se přesun elitních závodníků pozdržel a celý tým elite se nedostavil v domluvený čas na start. Bylo rozhodnuto, že se připojí k pelotonu na trase závodu.

Start závodu proběhl v pořádku za dohledu ředitelky závodu (Eva Půvabná – pozn.redakce) a traťového moto-komisaře (Petr Pivňa – pozn.redakce).

Letošní ročník nově závodníky doprovázel vodonoš Míra Včasný na elektro-koloběžce.

Závod byl velice svižný, většina trasy závodu se jela z kopce. Závodníci bojovali o každý metr v šílených rychlostech. Na první kontrolní bod dorazil peleton v pořádku, ale zjistilo se, že elitní tým se k peletonu stále nepřipojil. Po menší technické přestávce pokračoval peloton tažený hlavním domestikem (Pavel Leader – pozn.redakce) na další kontrolní hospodobod.

Po odjezdu závodníků z prvního kontrolního bodu zjistil traťový komisař, že elite tým už se na kontrolním hopodobodu nachází, ale díky chybné komunikaci s ředitelstvím závodu, na jiném místě, kde se posléze připojil k hlavnímu pelotonu při jeho průjezdu.

Poslední etapa závodu byla pojata jako stíhací jízda a závodníci volili individuálně nejrychlejší trasu do cíle závodu. V rámci boje o každou sekundu došlo i ke kolizi dvou závodníků elite týmu z nichž jeden po pádu přistál v provozovně potravin. (Nic si ale nekoupil :D)

Jako první projel cílovou pásku ( jako vždy – pozn.redakce) favorit závodu Petr Nákup. Vítězství Petra Nákupa bylo pro všechny překvapení, protože v průběhu závodu ho ve vrchařských úsecích drtil letošní nejlepší vrchař Otmar Systém na svém letitém speciálu merida.

Po ukončení závodu čekalo na všechny výborné občerstvení.

Děkujeme všem závodníkům za účast a těšíme se na další ročník.


Oficiální pořadí:

Kategorie - Muži:

1. místo - Petr Nákup

2. místo - Lukáš Junior

3. místo - Petr Špona


Nejlepší vrchař: Otmar Systém

Kategorie - Ženy:

1. místo - Martina Nádherná

2. místo - Andula Nejetá

3. místo - Maruška Přejetá


Pořadatel závodu FERMAT Pressl. Vedení závodu: Eva Půvabná. Technický ředitel: Vojta Boss. Traťový komisař: Petr Pivňa. Administrace: Barbora Krásná.


Pressl Tour 2022

V pátek 27.5.2022 proběhl tradiční a prestižní cyklozávod Pressl Tour 2022. Pro velký zájem závodníků byl letošní závod rozdělen na kategorie dle výkonosti jednotlivých závodníků. Do závodu se registrovalo několik desítek borců. Favoritem závodu byl opět elitní závodník Petr Nákup. Trenér, mechanik a závodník v jedné osobě Vojta Boss si tentokrát vzal na starost technickou kontrolu a přejímku všech závodních strojů.

Novinkou pro letošní ročník byla přítomnost moto - pivovoziče a traťového komisaře, který zajišťoval občerstvení na trati a kontrolu průjezdu kontrolních bodů.

Start závodu proběhl hladce, i když s malým zpožděním z důvodu nedochvilnosti favorita závodu Petra Nákupa. První etapa závodu probíhala bez problémů a tvrdě se bojovalo o pozice. Na prvním kontrolním bodě proběhla kontrola a občerstvení závodníků.

Po startu do druhé etapy se peloton roztrhl na dvě části. První část pelotonu dorazila k druhému kontrolnímu bodu a nezalekla se ani překážky na trati a zdárně přebrodila vodní tok. Druhá část pelotonu se zalekla technické náročnosti trati, hodila na to bobek, svévolně vynechala druhý kontrolní bod a vydala se k třetímu kontrolnímu bodu.

Zbytek závodu už probíhal pod taktovkou favorita závodu. Na poslední etapě závodníky zastihl silný déšť. 

Po ukončení závodu na všechny čekalo bohaté občerstvení.

Děkujeme všem závodníkům za účast a těšíme se na příští ročník.

Oficiální pořadí:

Kategorie Elite muži:

1. místo - Petr Nákup

2. místo - Adam Volt

3. místo - Otmar Systém

Kategorie Elite ženy:

1. místo - Jitka Krásná

2. místo - Martina Nádherná

3. místo - Andula Nejetá

Kategorie Klasik muži:

1. místo - Michal Thor

2. místo - Jeníček Ampér

3. místo - Ondra Ohm

Pořadatel závodu: FERMAT Pressl. Vedení závodu: Eva Půvabná. Technický ředitel: Vojta Boss. Traťový komisař / pivovozič: Petr Pivňa


Pressl Tour 2021

V pátek 4.6.2021 proběhl tradiční a prestižní cyklozávod Pressl Tour 2021. Vítěz byl předem známý :) . Favorit závodu Petr Nákup neponechal nic náhodě a nepodcenil přípravu. Na tuto sezónu pořídil nový stroj a najezdil tisíce tréninkových kilometrů pod vedením trenéra a mechanika v jedné osobě Vojtou Bossem. 

Start závodu proběhl hladce a bez kolizí. Na trati se tvrdě bojovalo. Do úniku se nakonec utrhl favorit závodu Petr Nákup stíhaný překvapením závodu Lukášem Hoblinkou na furtšlapu. V závěrečné stíhací jízdě si Petr Nákup udržel tempo a výkon a závod vyhrál. V těsném závěsu dojel na druhém místě Lukáš Hoblinka a s mírným odstupem pak dojel na třetím místě závodník Jaroslav Konstruktér.

Zbytek pelotonu dojel v pořádku a bez pádů. Děkujeme všem závodníkům i pořadatelům a těšíme se na příští ročník.

Oficiální pořadí:

1. místo - Petr Nákup

2. místo - Lukáš Hoblinka

3. místo - Jaroslav Konstruktér


Podpořili jsme žáky při soutěži Střední školy, Jeřabinová, Rokycany v oboru strojní mechanik ve školním roce 2019/2020 a připravili pro žáky pro 1.-3. místo hodnotné ceny.


Rozhovor ředitele naší společnosti s reportérkou časopisu MM Spektrum 

Facelift pro staré stroje

Opravy a modernizace starých strojů s využitím současných technologií tak, aby jejich užitná hodnota byla posléze srovnatelná s novým strojem. To je náplň práce 35členného týmu společnosti Fermat Pressl, která sídlí v romanticky industriální budově v Rokycanech. Jejich práce by se dala přirovnat k plastické chirurgii u lidí, výsledek je však rozhodně trvanlivější i užitečnější. Na podrobnosti jsme se zeptali Ing. Vojtěcha Vlka, jednatele společnosti.

MM: Které značky strojů patří k vašim "pacientům"?

Vojtěch Vlk: Věnujeme se nejrůznějším značkám, ale pochopitelně máme určitou preferenci. To jsou především těžké škodovácké horizontky a stroje z produkce TOS Varnsdorf, zejména WHN 13. Nebráníme se však ani jiným značkám a typům. Mezi stroji, které prošly naší dílnou, jsou například soustruhy českých a německých výrobců, horizontky jak české, tak zahraniční výroby a můžeme provádět modernizace a generálky na mnoha dalších strojích.

MM: Existuje nějaké omezení? Výrobce nebo typ stroje, který byste nevzali?

Vojtěch Vlk: Nemůžeme opravovat super těžké stroje. Důvodem je jednak rozměr naší haly a vstupů, takže by se sem takový stroj nemusel vůbec dostat. A také nosnost našich jeřábů, které by nemusely být schopné manipulovat se zvlášť těžkými díly. Ale běžný stroj, který váží kolem 100 nebo 150 tun, je zcela v našich možnostech vzít a zmodernizovat, protože jednotlivé jeho díly nepřekročí váhu 30 tun.

MM: Co si můžeme představit pod pojmem modernizace stroje? Jak probíhá?

Vojtěch Vlk: Modernizace znamená, že stroj rozebereme na jednotlivé díly, obrobíme jejich mechanické části a velké díly osadíme novými komponenty, protože ty stávající už jsou za svou životností. Obrábění hlavních dílů stroje nám provádí mateřská společnost Fermat v některém ze svých provozů - v Praze nebo Brně. My se zde soustředíme na montážní práce související s prováděnou modernizací. Každá modernizace je samostatným projektem. Jeho součástí je obvykle rozebrání stroje u zákazníka, přivezení všech dílů sem k nám, očištění, odeslání na obrobení. Následuje objednání potřebných dílů, třeba nové sady elektrického vybavení stroje a nové agregáty a komponenty hydrauliky. Veškerý materiál od dodavatelů se sejde u nás společně s obrobenými díly z Fermatu. V naší firmě stroj smontujeme, vyzkoušíme, a nakonec mu dáme i nový "kabát", aby byl designově na úrovni současných nových strojů. Poté pozveme zákazníka, aby si ho převzal, a následně stroj demontujeme a dopravíme k instalaci u zákazníka.

MM: Jak staré stroje jste schopni ještě obnovit?

Vojtěch Vlk: Většinou se zaměřujeme na stroje, které jsou vyrobeny od roku 1960 do současnosti. Starší stroje jsou totiž již mechanicky tak zastaralé, že modernizace by byla příliš náročná, a už by tedy nebyla ekonomická.

MM: Kolik strojů vám ročně projde rukama? Modernizaci strojů přece nelze - jak se říká - "sekat, jak Baťa cvičky"?

Vojtěch Vlk: Jsme schopni ročně realizovat zhruba čtyři komplexní modernizace větších strojů. Záleží to právě na jejich velikosti. Pokud by šlo o samé menší stroje, mohli bychom mluvit zhruba o 10 ročně. To se však jedná o komplexní projekty. Jejich realizací ale nemáme stoprocentně vytížené montážní kapacity, tak současně poskytujeme ještě servisní služby menšího rozsahu. Například jestliže zákazník nahlásí, že má problém s vřeteníkem, že se mu nepřiměřeně zahřívá, vyjedou k němu naši montéři. Na místě zjistí, co je příčinou, objednají se díly a vymění se. Tyto servisy menšího rozsahu se provádějí přímo u zákazníka.

MM: Kdo patří mezi vaše stěžejní zákazníky?

Vojtěch Vlk: Určitě významné strojírenské podniky v České republice jako ArcelorMittal, Doosan ŠKODA Power, Unex, Třinecké strojírny, Vítkovice a mnoho dalších. Například v loňském roce jsme realizovali dva projekty. Jeden, modernizaci stroje Škoda typu WD 160 pro českého zákazníka Kovofiniš, je modernizací, kde implementujeme nový vřeteník s technickými parametry srovnatelnými s moderními stroji. Jedná se o vřeteník ze stroje typu WRF 160 vyráběného společností Fermat. Starý vřeteník v tomto případě byl totiž technicky nevyhovující. Měl nízké otáčky, což neodpovídá technologickým potřebám současné doby. Starý vřeteník byl tedy odvezen do šrotu, stroj se přizpůsobil a byl na něj namontován vřeteník ze současné produkce od Fermatu.

MM: Jestliže se měnil jenom vřeteník, jak je možné, že stroj nyní vypadá úplně jinak?

Vojtěch Vlk: Hodně dělá právě nový kabát a barva. Udělali jsme na něm také jiné krytování. Z vlastního stroje toto tedy v podstatě moc nevidíte. Dominantní je právě zmíněný vřeteník, vše ostatní, co je vidět, jsou nové kryty. Zcela nová je i kabina pro operátora, takže současný vzhled stroje je skutečně úplně jiný, obsahuje například i ohrazení, které okolo stroje původně nebylo. Modernizovaly se i otočné stoly, které se dovybavily teleskopickým krytím. Samozřejmě stroj musí splňovat také bezpečnostní normy podle posledních standardů. Vystavujeme na něj CE certifikát. To je také hlavním důvodem instalace nových krytů, i když vzhled je samozřejmě také důležitý. A po modernizaci stroj deklarujeme a garantujeme stejně jako nový. Tento konkrétní stroj jsme modernizovali pro firmu Kovofiniš v Ledči nad Sázavou. Musím ocenit, že s kolegy z Kovofiniše, odpovědnými za realizaci tohoto poměrně náročného projektu, byla skutečně velmi dobrá spolupráce a myslím si, že se nám tento projekt povedl. Posuďte sami na fotografiích změnu mezi tím, jak stroj vypadal před modernizací a po předání pracoviště do pravidelného provozu.

MM: Byl tento případ výjimečný, nebo je takový projekt vaší běžnou praxí?

Vojtěch Vlk: Výjimka to rozhodně není. Například druhý projekt, který bych rád zmínil, je podobného rozsahu a opět se jedná o modernizaci těžké horizontky pro rakouského výrobce speciálních ocelí, firmu Voestalpine Böhler Edelstahl. Jednalo se o škodováckou horizontku W160G. Tento stroj pracoval zhruba 30 let u českého zákazníka a také podle toho vypadal. My jsme jej rozebrali, přivezli k nám a zmodernizovali. A výsledek vidíte na fotografii.

MM: To vypadá, že to je úplně jiný stroj než původně...

Vojtěch Vlk: Přesně tak. Zákazník věděl, že kupuje stroj tohoto typu, zcela nám důvěřoval, že použijeme pouze velké litinové komponenty a vše ostatní dodáme nové. Ten stroj, který nyní vidíte, je osazený kompletně současnou elektrickou výbavou, zejména řídicím systémem Sinumerik 840 Dsl od firmy Siemens. Dodali jsme s ním také dva nové otočné stoly s nosností 25 tun. Ty nám vyrobila společnost Fermat. Součástí dodávky byly i nové frézovací hlavy a v podstatě zcela nové zkompletované pracoviště. A co bylo důležité pro zákazníka -stejně jako pro ostatní naše zákazníky - že za 10 měsíců jsme předávali zmodernizovaný stroj do zkušebního provozu.

MM: To znamená, že zákazník dostane fakticky nový stroj, ale za významně nižší cenu, než kdyby si skutečně nový koupil?

Vojtěch Vlk: Přesně tak a zároveň ušetří další náklady se stavebními pracemi, protože v tomto případě využíváme starý základ, který je "vyzrálý" a je kvalitní. U těchto typů strojů jsou totiž základy velmi důležité. A v neposlední řadě, pokud je zákazník ekologicky zaměřený, tak je pro něj velmi důležité také to, že stroj je "zelený". Vzhledem k tomu, že nevyrábíme velké litinové díly rámu stroje, které po modernizaci slouží další desítky let, neplodíme exhalace. Je to tedy "bio stroj", v tomto případě "bio horizontka". Každý strojař navíc potvrdí, že čím je litina starší, tím je kvalitnější. Ona se určitým způsobem přeměňuje a uklidňuje, takže ten stroj je pak stabilnější, lépe se chová v průběhu řezného procesu během obrábění.

MM: Když se ohlédnete zpět, který váš projekt považujete za nejzajímavější?

Vojtěch Vlk: Zajímavých projektů je hodně, vedle zmíněného projektu WD 160 pro Kovofiniš to určitě byla v loňském roce dodávka horizontky W160G pro Voestalpine Böhler Edelstahl. Zákazník z Rakouska si vybral starý typ škodovácké horizontky prostě proto, že je tam mají rádi. Vedoucí výroby říkal: "Já chci ten starý traktor, my jsme kovárna, na tom budeme dělat!" Pak ale, když jsme jim sdělili termín dodání, říkali: "Pánové, to nemůžete stihnout. Tomu nevěříme..." Ale stihli jsme to a ta firma dnes s horizontkou funguje ve čtyřsměnném provozu. Má od nás záruku i veškeré servisy. Přivezli jsme pak do té firmy i majitele Fermatu, aby přímo jemu mohli říci: "To se vám povedlo."

MM: Působíte po celém světě, nebo jen v některých destinacích?

Vojtěch Vlk: Preferujeme zákazníky z oblastí, kam můžeme dojet autem. Kdybychom museli letět do Indie nebo na Dálný východ, bylo by to pro nás ekonomicky hodně složité. Znamená to tedy například Polsko, Německo, Rakousko, Maďarsko, Slovensko, kde není doprava problém a projektům i zákazníkům se můžeme intenzivně věnovat. Ve vzdálenějším zahraničí má skupina Fermat servisní týmy, například v Číně nebo Indii a v USA vlastní firmu Lucas Precision, která vyrábí stroje Lucas.

MM: Velkým problémem je v současné době v mnoha firmách nedostatek technicky fundovaných pracovníků. Jak jste na tom po této stránce?

Vojtěch Vlk: Jsme malá rodinná firma, všichni si tu tykáme a známe se, tak se nám pracuje mnohem lépe, jsme pružnější a flexibilnější pro zákazníka a myslím si, že ta kvalita, kterou poskytujeme, je na solidní úrovni. Kvalita je pro nás stěžejní, a musím zaklepat, že se nám ji daří držet. Svým pracovníkům a technikům nabídneme trochu větší seberealizaci a zapojujeme je i do řešení složitějších problémů, a to mladé kolegy baví.

Společnosti Fermat Pressl je součástí skupiny Fermat, jednoho z předních českých výrobců obráběcích strojů, funguje však zcela samostatně. Zabývá se modernizacemi, generálními opravami, servisními službami. Historie společnosti se začala psát v 90. letech minulého století, kdy jeden ze dvou zakladatelů, p. Stanislav Pressl, původně montér ve Škodovce, se společníkem založili vlastní firmu na servis obráběcích strojů. Později však p. Pressl vážně onemocněl, proto v roce 2010 firmu Pressl s.r.o. společníci prodali majiteli Fermatu. Firma nadále pokračovala tak, jak ji původní majitelé nastartovali, avšak později začala více a více využívat nové prvky strojů Fermat, což je dnes v dané oblasti její velkou konkurenční výhodou.


Podpořili jsme soutěž zručnosti ve strojních oborech - Střední škola, Jeřabinka, Rokycany (školní kolo) ve dne 23.-24.1.2019. Pro pro 1.-3. místo jsme pro žáky připravili hodnotné dárky.


Spolupráce se Střední školou, Jeřabinová, Rokycany. Od listopadu 2018 u nás zahájili svoji praxi 2 žáci školy. Oba studovali obor "Strojní mechanik". Žáci u nás pracovali až do června 2019. 


Zúčastnili jsme ve dnech 19.9. a 20.9.2018 veletrhu AMB Stuttgart 2018. Během řady jednání jsme získali cenné kontakty na naše potencionální zákazníky, obchodní partnery a zástupce. 


FERMAT CZ